

Over mij
Mijn naam is Jane Obdam, ik ben 27 jaar oud en samen met mijn vriend Rob en onze dochter Fenn woon ik in Obdam.
Na het behalen van mijn diploma ben ik met veel passie, enthousiasme en plezier gaan werken in het basisonderwijs. Leerkracht is een fantastisch beroep. Elke dag geniet ik weer van het enthousiasme, de motivatie en de betrokkenheid van de kinderen. Al snel merkte ik dat ons onderwijssysteem zich richt op de 'ideale leerling'. Toch zijn er veel kinderen die iets anders van de leerkracht vragen. Hoe zorg ik er dan voor dat ik ieder kind bereik en zo de ontwikkeling van ieder kind optimaal kan stimuleren? Ik wilde mijzelf verder verdiepen in het gedrag en de behoeften van kinderen en ben in 2016 gestart met de Master Educational Needs. De master heeft mij ontzettend veel kennis en handvaten geven om gedrag te herkennen, te begrijpen, hier mee om te kunnen gaan, maar ook om kinderen zelf te leren omgaan met hun eigen gedrag. In mijn klas is iedereen welkom. Ik richt mij niet langer op de 'ideale leerling' maar kijk wat nodig is om het beste uit al mijn leerlingen te halen. Om mijn kennis op het gebied van gedrag te blijven vergroten, heb ik dit in 2020 ook mijn diploma HBO Kindercoach gehaald. Ik vind het ontzettend interessant om mijzelf te blijven ontwikkelen zodat ik zoveel mogelijk kinderen kan helpen, deze ontwikkelingen kunt u volgen onder het kopje 'Relevante opleidingen en cursussen'.
In de klas is het mijn passie geworden om ervoor te zorgen dat ieder kind wordt bereikt en dat zijn of haar talenten worden ontdekt. Gedrag is zoveel meer dan dat wat je kunt zien. Voor mij is het gedrag van een kind een signaal en het is mijn taak om te achterhalen wat het signaal is en hoe ik kan helpen. Maar helaas kan ik kan niet in elke klas aanwezig zijn. En er wordt zoveel van zowel de leerkracht als de kinderen gevraagd. Om te kunnen helpen, ben ik naast leerkracht ook gedragsspecialist binnen de stichting. Tijdens mijn gedragsdagen heb ik de tijd en ruimte om kinderen, ouders en leerkrachten te begeleiden, zodat we samen meer kinderen kunnen bereiken en meer talenten tot uiting brengen.
Het begeleiden en coachen van leerlingen, ouders en leerkrachten is ontzettend dankbaar werk. Wanneer ik het welbevinden van een kind zie groeien en de talenten van het kind steeds meer naar voren komen, geeft dit mij ontzettend veel energie. Zoals ik hierboven beschreef, is het mijn passie om ervoor te zorgen dat ieder kind wordt bereikt en dat zijn of haar talenten worden ontdekt. Met mijn Uniek hoop ik nog meer kinderen, ouders en leerkrachten hierbij te kunnen helpen.
Relevante Opleidingen en Cursussen
-
Opleiding: Kinderen helpen bij angst en faalangst, Tea Adema, 2020 - 2021
-
Cursus: Executieve functies, ZIEN in de klas, 2021, Maarssen, 2021
-
Training: Eigenaarschap vergroten en leren zichtbaar maken met formatieve assessment, Bazalt Den Haag, 2020 - 2021
-
HBO Kindercoach, CIVAS Haarlem, 2019 - 2020
-
Training: De Vreedzame School, CED groep Rotterdam, 2018 - 2019
-
Master Educational Needs, Specialisatie: Specialist Gedrag, Hogeschool Utrecht, 2016 - 2018
-
Training: 7 Habits (Covey) - Persoonlijk leiderschap en effectiviteit, CPS Amersfoort, 2017
-
Cursus: Kinderen met Down Syndroom in de klas: 'Hoe houden we ze bij de les?', JEK-Je Eigen Keus Vianen, Cursusdagen: 17 en 31 mei 2017
-
HBO Bachelor Opleiding tot leraar Basisonderwijs, Hogeschool IPABO Amsterdam - Alkmaar, 2012 - 2016

Relevante werkervaring
-
Uniek Gedragscoach, Eigenaar, 2019 - heden
-
Primair Passende Ondersteuning P2O, Passend onderwijs West Friesland, 2022 - heden, Taken: scholen ondersteunen bij het bieden van passend onderwijs
-
Gedragsspecialist Stichting, Stichting SKO West-Friesland, 2020 - heden, Taken: trainingen en cursussen organiseren en geven op het gebied van gedrag, begeleiden en adviseren van leerkrachten.
-
Gedragsspecialist Basisonderwijs, Stichting SKO West-Friesland, 2018 - heden, Taken: observeren, begeleiden en coachen van leerlingen met gedragsmoeilijkheden, adviseren, begeleiden en coachen van leerkrachten en ouders, gedrag in kaart brengen door observaties, schrijven en mede vormgeven van de kwaliteitszorg en het schoolbeleid ten aanzien van de sociaal-emotionele ontwikkeling, volgen van ontwikkelingen en studies op gedragsgebied.
-
Leerkracht Basisonderwijs, Stichting SKO West-Friesland, 2015 - heden