Aandacht vasthouden


Voor (jonge) kinderen is het nog lastig om hun aandacht vast te houden of te verdelen. Ze zijn snel afgeleid en soms is een, in jouw ogen simpele opdracht, al te veel gevraagd. Je probeert iets aan jouw kind duidelijk te maken maar terwijl jij je uiterste best doet om je verhaal zo overtuigend mogelijk te brengen, vraagt jouw kind wat jullie vanavond gaat eten. Best frustrerend soms. Wat mogen wij hierin van onze kinderen verwachten?


De spanningsboog van kinderen ontwikkelt zich naarmate zij ouder worden. Pas op jongvolwassen leeftijd bereikt deze spanningsboog zijn hoogtepunt. Zelfstandig kunnen jonge kinderen zich soms al voor langere tijd met hun eigen activiteiten bezig houden. Dit heeft alles te maken met de eigen, innerlijke motivatie. Hierdoor kun je als ouder soms de indruk krijgen dat jouw kind zich al goed kan concentreren. Dat verandert echter wanneer een kind een opdracht van iemand anders krijgt en de motivatie van buitenaf komt.


Wat mag ik van mijn kind verwachten?

Volgens de theorie mag je onderstaande spanningsboog verwachten van kinderen met de genoemde leeftijd. Hierbij is het goed om te beseffen dat ze in dit voorbeeld uitgaan van de gemiddelde ontwikkeling van een kind. Individuele ontwikkeling, eigen motivatie en zelfstandigheid spelen ook een grote rol bij de ontwikkeling van de spanningsboog. Daarom kan de spanningsboog van uw kind afwijken van het gemiddelde.


Kinderen van 0 tot 1 jaar oud - een minuut

Kinderen van 2 jaar oud - twee tot drie minuten

Kinderen van 3 jaar oud - drie tot vier minuten

Kinderen van 4 jaar oud - vier tot zes minuten

Kinderen van 5 jaar oud - zes tot acht minuten


Kinderen van 6 tot 7 jaar oud - tien minuten

Kinderen van 8 tot 10 jaar oud -vijftien minuten

Kinderen van 10 jaar oud -twintig minuten

Kinderen van 11 tot 13 jaar oud -dertig minuten.


Wanneer de puberteit begint, verandert er bij kinderen zowel geestelijk als lichamelijk veel. Het lichaam bereidt zich voor om volwassen te worden. Deze ontwikkeling zorgt voor verwarring in de hersenen, waardoor kinderen zich tijdens deze periode vaak minder goed kunnen concentreren. Lastig, want op dit moment wordt er juist veel van kinderen gevraagd op school.


En dan zijn er ook nog eens allerlei andere oorzaken waardoor een kind zich mogelijk niet goed kan concentreren. Denk hierbij aan spanning, stress, vermoeidheid of het gebruik van sommige medicijnen. Ook bepaalde gedragsproblemen en gedragsstoornissen hebben concentratieproblemen op hun lijstje met kenmerken staan.


Vraag ik te veel van mijn kind?

Als ik zelf heel kritisch kijk naar de verwachtingen die ik mag stellen aan de kinderen uit mijn eigen groep 3/4 en de verwachtingen die ik daadwerkelijk stel, moet ik eerlijk toegeven dat mijn verwachtingen soms erg hoog zijn. Logisch dat kinderen beginnen te wiebelen op hun stoel of dat ze tussen een les door ineens beginnen over een spannende film die zij eerder hebben gezien. Dit zijn signalen voor mij om de kinderen even de ruimte te bieden om het hoofd weer leeg te maken en te ontspannen.


Hoe dan?

Het antwoord hierop is eigenlijk simpel, bewegen! Kinderen zijn niet gebouwd om zes uur op een dag stil te zitten. Ze willen ervaren, bewegen en de wereld ontdekken. Beweging helpt om weer tot leren te komen. Wanneer de spanningsboog op is, helpt juiste een beweegactiviteit om daarna weer te kunnen leren. Korte beweegactiviteiten tussendoor geven de hersenen de ruimte om nieuwe informatie weer op te nemen en tot leren te komen.


Heb je na het lezen van dit artikel vragen, of behoefte aan praktische beweegactiviteiten om concentratie te versterk