“Als je bord leeg is, krijg je een toetje”



Eten is een leerproces en net zoals bij alle andere leerprocessen kunnen er verschillende problemen ontstaan. Als kinderen een goed eetpatroon ontwikkelen, heeft dat een positieve invloed op andere ontwikkelingen. Toch komen problemen rondom voeding komen bij bijna de helft van alle kinderen wel eens voor. Eetproblemen maken deel uit van een natuurlijk leerproces voor zowel ouders als kind.


Als het op eetpatronen aankomt leren kinderen het meest van ouders en leeftijdgenootjes. Ouders vinden het vaak belangrijk dat hun kinderen gevarieerd en gezond eten, maar dit mag nooit onder dwang gebeuren. Het is beter om een omgeving te creëren waarin het maken van ongezonde keuzes moeilijker is. Vergeet hierbij niet dat kinderen in de groei voeding nodig hebben dat voldoende gezonde vetten bevat en dus iets rijker in calorieën is.


Sommige kinderen hebben moeite bij het ontwikkelen van een vast eetpatroon. De ene dag willen ze meer eten dan de andere. Het ene kind eet ‘s morgens veel, het andere kind juist ‘s avonds. Zolang kinderen goed groeien, zijn die verschillen helemaal niet erg (Tolboom, 2007).



Praktische tips voor het stimuleren van een vast eetpatroon:

  • Zorg voor rust en regelmaat en heb veel geduld. Eten is een leerproces.

  • Zorg ervoor dat kinderen niet vlak voor een maaltijd drinken of snoepen.

  • Geef tijdig aan dat het etenstijd is. Zo kunnen kinderen zich erop voorbereiden en wordt het eten niet als vervelende onderbreking ervaren.

  • Gebruik geen dwang of dreigementen.

  • Gebruik het toetje niet als beloning. Vaak gaan kinderen daardoor al het andere eten nog sterker vermijden.

  • Zorg voor vaste eettijden, ook wanneer een kind een maaltijd overslaat. Het lichte hongergevoel dat dan ontstaat, helpt kinderen om de daaropvolgende maaltijd wel eten.

  • Geef kleine porties en laat kinderen zelf opscheppen.

  • Laat de eettijd niet langer duren dan een half uur.

  • Geef keuzes bij voeding die het kind moeilijk eet. Laat het kind bijvoorbeeld kiezen aardappelen of rijst. Door een keuze te geven ervaren kinderen meer vrijheid en bereidheid om te eten.

  • Eet altijd samen met het kind en doe dit aan tafel.

  • Zorg ervoor dat etenstijd een gezellige tijd is.

  • Kook veel zelf en laat het kind meehelpen waar dit kan.

  • Etenstijd is geen speeltijd, dus ook geen speelgoed aan tafel.

  • Steun elkaar als ouders en maak een gezamenlijk plan.


15 keer bekeken
Contact

Jane Obdam 

Gedragsspecialist - Kindercoach 

Uniek

Dorpsstraat 256, 1713HR Obdam

Mail: uniekgedrag@gmail.com

Mobiel: 06-83571839

​​

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

2020 Uniek © Alle rechten voorbehouden