Even ontspannen


Op dit moment is het leven van kinderen compleet anders dan zij gewend zijn. Er is veel onrust, onzekerheid en spanning bij de mensen om hen heen. Het is onduidelijk hoe lang deze situatie gaat duren en wanneer het ‘normale leven’ weer begint. Contactmomenten met familie en vriendjes zijn er nauwelijks en buitenspelen kan alleen in eigen tuin met als je gelukt hebt een broertje of een zusje. Er komt heel wat op kinderen af in deze tijd. Ondanks dit alles blijven ouders maar ook leerkrachten allerlei eisen aan de kinderen stellen. Sommige kinderen pakken dit prima op en gaan enthousiast aan de gang. Andere kinderen hebben hier veel meer moeite mee en raken uit balans. Er speelt op dit moment zoveel in hun hoofd, waardoor zij de zaken niet goed meer overzien. Zij zijn onrustig, hebben moeite om zich te concentreren en vinden niet genoeg momenten om te ontspannen. Een gevolg hiervan is dat ze vaak moeilijk in slaap vallen waardoor ze de volgende dag nog meer energie tekort komen.


Waaraan merk ik dat mijn kind gespannen is?
  • Een kort lontje

  • Druk gedrag

  • Tegendraads, overal tegenin gaan

  • Driftig of snel boos

  • Schreeuwen

  • Fysiek reageren door bijvoorbeeld te schoppen of te slaan

  • Onverwachts, extreem heftig reageren.

Bovenstaande signalen zijn slechts veel voorkomende gedragingen. Ieder kind is uniek en kan spanning op zijn of haar eigen manier uiten. Maar op welke manier dan ook, deze signalen geven duidelijk aan dat jouw kind gespannen of overprikkeld is. Vaak roept dit gedrag van kinderen irritatie op bij ouders. Hierdoor is er een grote kans dat het als ouder niet lukt om op een rustige manier op het gedrag van jouw kind te reageren. Het gevolg hiervan is dat het kind alleen maar meer spanning voelt.


Probeer jouw eigen reactie even op ‘pauze’ te zetten. Kijk zonder oordeel naar jouw kind en probeer te achterhalen waar de reactie vandaan komt. Wat is er nu eigenlijk aan de hand? Wat is de oorzaak van de spanning op dat moment? Ga wanneer jouw kind weer gekalmeerd is in gesprek en praat hierover. Vaak kan een kind zelf heel goed benoemen welke gedachten of gevoelens er in zijn of haar hoofd rondgaan. Laat jouw kind zelf aangeven wanneer het even teveel is en creëer juist dan een moment van ontspanning.


Regelmatig een moment van ontspanning is voor alle kinderen essentieel om goed te kunnen en te blijven functioneren. Na een moment van ontspanning kunnen kinderen zich beter concentreren en hebben zij meer energie om weer aan de slag te gaan. Er zijn verschillende momenten van ontspanning. Vraag ook vooral aan jouw kind wat hij of zij graag zou willen. Het doel van ontspanning is vooral om het samen leuk te hebben, even alle vervelende gedachten en gevoelens los te laten en samen te genieten.


Enkele tips voor korte ontspanningsoefeningen:


Wedstrijdje joggen

Ga samen voor de denkbeeldige ‘startlijn’ staan. Span je spieren aan en tel af van 3 naar 0. Begin rustig te joggen op de plaats en maak steeds snellere pasjes tot je zo hard rent als je kunt. Onderweg kun je ervoor kiezen om wat denkbeeldige hindernissen toe te voegen. Spring over een slootje, kruip door een buis, laat je fantasie in de vrije loop. Geef aan dat de finish in zicht is. Trek nog een laatste eindsprint en finish.


Bellenblazen

Bij het bellenblazen haal je dieper adem en juist dit werkt ontspannend. Geef je kind bellenblaas en blazen maar. Het is ook leuk om te proberen de bellen weer op te vangen.


Op reis

Ga samen op de bank liggen en sluit jullie ogen. Vertel dat jullie in gedachten een reis gaan maken. Waar wil jouw kind naartoe? Als dit nog lastig is kun je samen terugdenken aan jullie laatste vakantie of uitstapje. Hoe ziet het er uit? Wat hoort jouw kind? Wat voelt jouw kind? Fantaseer samen over alle leuke dingen die je daar kunt doen.


De ballon

Ook het opblazen van een ballon stimuleert een diepe ademhaling wat ontspannend werkt. Blaas een ballon op, tel tot 10, laat hem schieten en herhaal dit een (aantal) keer. Natuurlijk kun je er ook gelijk een moment van beweging aan plakken door er een knoopje in te maken en de ballon zo lang mogelijk hoog te houden.


26 keer bekeken
Contact

Jane Obdam 

Gedragsspecialist - Kindercoach 

Uniek

Dorpsstraat 256, 1713HR Obdam

Mail: uniekgedrag@gmail.com

Mobiel: 06-83571839

​​

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

2020 Uniek © Alle rechten voorbehouden