Stress bij kinderen



Steeds meer jonge kinderen ervaren gevoelens van stress. Dit heeft alles te maken met de maatschappij waar wij op dit moment in leven. Onze maatschappij zit vol met stressfactoren voor kinderen: het altijd overal van op de hoogte moeten zijn, het gevoel hebben om altijd mee te moeten doen, de prestatiedruk op school, bij het sporten, de muzieklessen of andere activiteiten waar kinderen aan deelnemen. De komst van social media heeft ervoor gezorgd dat stressfactoren altijd aanwezig zijn in het leven van kinderen. Waar een kind vroeger na schooltijd even vrij was van sociale druk, gaat nu het gesprek verder via social media.


Stress hoort bij een gezonde groei en ontwikkeling van kinderen. Stress kan worden gezien als een reactie van ons lichaam op een uitdaging of een bedreiging. Bij een stressvolle situatie maakt het lichaam hormonen als adrenaline en cortisol aan. Deze hormonen vergroten onze alertheid en helpen ons om op de juiste manier op een uitdaging of bedreiging te reageren. Ook helpen deze hormonen om inspanning te leveren, goede prestaties neer te zetten en zorgen ze voor een optimale concentratie in situaties waar dit nodig is.


Wanneer jouw kind langdurig last heeft van stress of wanneer stress regelmatig terugkomt kan het wel een probleem vormen. Langdurige stress kan gevolgen hebben voor zowel de geestelijke als lichamelijke gezondheid van een kind. Bij stress staat alles in het lichaam van een kind voortdurend ‘aan’, wat ontzettend vermoeiend is. Daarom is het belangrijk dat jij als ouders de signalen van stress herkent bij jouw kind en dat je jouw kind kunt helpen om hiermee om te gaan.


Omgaan met de stress van je kind:


Ga in gesprek

Merk je dat jouw kind last heeft van stress? Maak dit bespreekbaar. Luister echt naar je kind zonder direct met een oplossing te komen. Neem je kind serieus. Achterhaal samen wat de oorzaak is van de stress en zoek naar momenten waarop je kind zich wel fijn en ontspannen voelt. Hoe kun je deze momenten gebruiken wanneer jouw kind stress ervaart? En wat heeft jouw kind hierbij nodig van jou?


Biedt structuur

Structuur, duidelijkheid en voorspelbaarheid zorgen ervoor dat jouw kind weet waar het aan toe is en zich veilig kan voelen. Voorkom dat jouw kind tegelijkertijd met allerlei nieuwe en spannende ervaringen te maken krijgt. Weer voorspelbaar probeer veranderingen goed voor te breiden.


Het hoofd leeg maken

Voor jonge kinderen kan het erg moeilijk zijn om gevoelens te benoemen. Maak een tekening van verschillende emoties en laat jouw kind aanwijzen hoe hij of zij zich voelt. Laat jouw kind tekenen wanneer het zich zo voelt. Maak de omslag naar het positieve. Wijs de tekening aan met positieve emoties en laat jouw kind tekenen of schrijven wanneer het zich zo voelt. Door emoties, gedachten en gevoelens op papier te zetten krijgen ze een plekje en komt er ruimte vrij in het hoofd.


Voldoende rust

Slaap heeft veel invloed op de gevoelens, gedachten en emoties van jouw kind. Zorg ervoor dat jouw kind genoeg slaap en rustmomenten krijgt. Weinig slaap zorgt ervoor dat kinderen prikkelbaarder zijn en minder goed met tegenslagen en stressvolle situaties kunnen omgaan. Zorg ervoor dat de dagen niet te vol gepland zijn en dat er op een dag voldoende momenten zijn om te spelen, ontspannen en op te laden.


Ontladen

Maak plezier! Het doen van leuke, ontspannen dingen en het fysiek bezig zijn helpt om gevoelens van stress te verminderen. Ga samen buiten spelen, sporten of doe andere dingen waar jouw kind plezier in heeft.


Als je het gevoel hebt dat jouw kind met teveel stress rondloopt, probeer dan bovenstaande tips toe te passen. Bedenk dat iedere situatie anders is en kijk goed welke tips er bij jullie passen. Probeer niet te veel druk op jouw kind te leggen, maar voorkom dat je jouw kind teveel beschermd. Een kind moet de mogelijkheid krijgen om zelf om te leren gaan met frustraties en stressvolle situatie.



Heb je na het lezen van dit artikel vragen ? Neem gerust contact met mij op.


27 keer bekeken
Contact

Jane Obdam 

Gedragsspecialist - Kindercoach 

Uniek

Dorpsstraat 256, 1713HR Obdam

Mail: uniekgedrag@gmail.com

Mobiel: 06-83571839

​​

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

2020 Uniek © Alle rechten voorbehouden