Waarom doe je dat nou?

De bovenstaande vraag komt je vast bekend voor. Waarom doe je dat nou? Waarom luister je niet? Regelmatig hoor ik ouders, leerkrachten of andere betrokkenen deze vraag aan een kind stellen. En kijk eens kritisch naar jezelf, hoe vaak stel jij deze vraag aan jouw kind? En heeft deze vraag wel eens effect gehad?
Probeer het uit. Blik terug op een gebeurtenis en stel jezelf de vraag ‘Waarom heb ik dat niet gedaan?’. Grote kans dat je hier niet gelijk, of zelfs helemaal geen antwoord op hebt. Je denkt na en zoekt naar een logisch en verantwoord antwoord op deze vraag. Je wilt natuurlijk een goede reden hebben om te verantwoorden waarom je iets niet gedaan hebt.
De hele dag door wordt er veel van ons gevraagd en minstens net zoveel van onze kinderen. We reageren op verwachte en onverwachte situaties en soms zelfs zonder hier vooraf over na te denken.
De waarom vraag heeft een remmende werking en geeft vaak het gevoel dat je niet de juiste keuze hebt gemaakt. Ouders gebruiken deze vraag regelmatig wanneer kinderen iets fout hebben gedaan. Het woordje 'waarom' vraagt eigenlijk om uit te leggen waarom jij deze keuze hebt gemaakt en waarom dit volgens jou een goede keuze is. Best lastig, als je gehandeld hebt vanuit gevoel of reactie, zonder hier eerst over na te denken.
Wanneer de ‘waarom’ vraag aan kinderen wordt gesteld is er een grote kans dat zij smoesjes gaan verzinnen. Zij willen zich verdedigen omdat deze vraagstelling lijkt aan te geven dat ze iets fout hebben gedaan. Sommige kinderen geven een tegenovergestelde reactie en zoeken naar het antwoord waarvan zij denken dat jij dit graag hoort. Andere kinderen geven aan dat ze geen idee hebben waarom ze dit gedaan hebben. Totaal verschillende reacties maar kan je hier als ouder wat mee?
Wat vraag je dan wel?
Begin de vraag die je stelt met ‘Wat of Hoe’. Vraag kinderen naar de gebeurtenis voor hun reactie: ‘Wat gebeurde er voordat je zo boos werd?’. Wees oprecht nieuwsgierig naar de oorzaak, zonder hier direct een lading aan te geven.